Nana Efua Markelo, Ɔkomfo/ Wintipriesteres en baba Kenneth Vers Babel, Geestelijk Verzorger, kwamen bijeen voor een eerste verkenning van de mogelijkheden om het Nationaal Winti Instituut NIRASԐ op te richten, met als voornaamste taak de rehabilitatie, conservering en het uitdragen van Winti.
De spirituele dimensie van de doelstellingen van NIRASԐ wordt in de drie laatste letters van deze naam kernachtig uitgedrukt. Asɛ (lees: asè/ashè) is een altaar waarop de gran bigisma (voorouders) en andere spirits worden vereerd. Ashɛ is de kracht die in iedereen schuilt, het is de essentie van alle dingen, het wezen van de Oerkracht, de Ultieme Realiteit, of Universele Ziel.
NIRASԐ biedt een institutionele altaar, ofwel het platform voor die verering. Verering van de gran bigisma en spirits is een doel op zichzelf, maar een middel om erkenning en respect te betonen. Zodoende kan de helende kracht, diepgang en schoonheid van Afro spiritualiteit bewust worden ingezet in de verdere ontwikkeling van het diepere Zelf.
NIRASԐ verbindt Afro-Surinamers met de spirituele inzichten van de Afrikaanse gran bigisma ter behoud en bevordering van geestelijke balans.
Uit de aanvraag voor workshops, trainingen, consulten en geestelijke bijstand, blijkt dat de belangstelling voor Winti spiritualiteit toeneemt. Ouderen en voornamelijk Afro-Surinaamse jongeren, hebben de behoefte geuit naar meer fundamentele onderbouwde kennis van het spiritueel erfgoed dat hen linkt met hun gran bigisma (voorouders).
Met de oprichting van het Nationaal Winti Instituut NIRASԐ worden het platform en de structuren gecreëerd waarmee in die behoefte kan worden voorzien. De noodzaak voor de oprichting van het Nationaal Winti Instituut dat zich richt op rehabilitatie, behoud en ontwikkeling van ons spiritueel erfgoed, blijkt uit een aantal overwegingen.
Deze overwegingen kunnen zowel vanuit externe- als interne mechanismen en ontwikkelingen worden verklaard. De oudste- en invloedrijkste belemmering voor Afro-Surinamers bij hun spirituele vorming was en is het onderdrukkende- en ontmoedigende beleid dat toentertijd door koloniale overheid en de kerk is ingezet. Dit is ontegenzeggelijk de grootste spirituele en psychologische obstakel die Afro-Surinamers belet hun spirituele roots te waarderen.